Funko Pop! figuren zijn uitgegroeid tot een van het meest populaire speelgoed op de markt. Zeker in het buitenland zijn deze poppetjes immens populair maar ook in Nederland zijn ze zeer geliefd. Waar je ze eerst voornamelijk in speelgoedwinkels kon vinden, zijn te tegenwoordig ook te koop in bijvoorbeeld de Kruidvat, maar ook gamewinkels hebben ze tegenwoordig volop staan.
Of je nu van videogames, films, stripboeken, populaire tv-programma’s of zelfs anime houdt, er is een Funko voor jou. Inmiddels zijn er namelijk maar liefst ruim 8.000 verschillende figuurtjes te koop verdeel dover talloze categorieën. Een aantal populaire franchises zijn Star Wars, Disney, Marvel en Harry Potter. Ben jij een verzamelaar van deze leuke poppetjes? Dan hebben we hier een aantal leuke feitjes over deze figuurtjes. Ben jij op zoek naar Funko Pop!? Tegenwoordig heb je een zeer uitgebreide keuze.
Het begon met Bob’s Big Boy
De geschiedenis van Funko is begonnen met de mascotte van Bob’s Big Boy. Funko werd oorspronkelijk gemaakt door T-shirtontwerper Mike Becker, die in 1998 begon met het produceren van poppetjes. Het idee kwam voort uit de wens om een coole vintage spaarpot te creëren uit zijn favoriete popcultuurkarakter: de Big Boy mascotte van de beroemde restaurantketen. Replica’s waren te duur op eBay, dus besloot hij zijn eigen te maken. Na het creëren van een cool beeldje van de Big Boy, was Becker verslaafd. Daarmee werd een cultureel fenomeen geboren.
Austin Powers liet de bekendheid groeien
Hoewel Bob’s Big Boy het goed deed, werd Funko pas echt bekend door Austin Powers. Op zoek naar uitbreiding van zijn bobblehead-lijn, ging Becker op zoek naar mogelijkheden om licenties te kopen voor het produceren van poppetjes. Hiervoor maakte Becker een deal voor $2500 om bobbleheads van Powers en een aantal van de ondersteunende cast te produceren. Funko verscheepte 100.000 van het speelgoed, en vestigde zij zich als een levensvatbare speler in de categorie collectibles.
Sommige Funko Pop! zijn veel geld waard
Zoals elke collectible, kunnen vraag en aanbod de aftermarket prijzen op Funko Pops! te klimmen. Een Loki-cijfer van 2012’s The Avengers dat alleen beschikbaar was bij de San Diego Comic-Con van dat jaar verkoopt uit routine voor meer dan € 1000. Zo ook Headless Ned Stark, een personage uit het beroemde Game of Thrones karakter. Een glow-in-the-dark Green Lanturn die beperkt is tot slechts 240 cijfers werd uitgebracht in 2010; die zal meer dan € 1500 kosten.
Schattigheid van de poppetjes
De meeste Funko-figuren lokken een “Aww” reactie uit van mensen, en dat is puur door het ontwerp. Funko art director Sean Wilkinson heeft gezegd dat het plaatsen van de neus net onder de lijn van de ogen resulteert in een meer vertederende uitdrukking. Karakters die algemeen lijken, kunnen ook worden geïndividualiseerd door zich te richten op hun haarlijn of door gebruik te maken van accessoires. De anders zo onopvallende Joey van Friends, bijvoorbeeld, krijgt een identiteitsbevorderend effect door zich te laten verpakken met zijn eend.
Fans haatten de Pops!
Nadat hij moe was geworden van het veeleisende werkschema van zijn bescheiden bedrijf, nam Becker in 2005 afscheid van Funko; golfpartner Brian Mariotti nam het stokje over. In 2009 stemde Mariotti ermee in om met DC Comics te werken aan een lijn van “schattige” pluche poppen van populaire superhelden als Batman en Superman. Maar de ontwerpers binnen Funko besloten dat hun anime-stijl look beter bij het vinyl paste. De resulterende Pop! lijn debuteerde op de 2010 San Diego Comic-Con met een zeer lauwe reactie. Funko fans waren gewend aan de bobblehead aanpak en hielden afstand van de 10 cm beeldjes. Licenties zoals Game of Thrones en The Walking Dead brachten uiteindelijk nieuwe fans binnen, en de Pop! figuren gingen van een bedrijfsparia naar hun meest succesvolle lijn.